۱۳۹۴ تیر ۱۱, پنجشنبه

محیط‌زیست سیاست کلی نمی‌خواهد؟


گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضع منابع آب کشور تأکید می‌کند که بخش اعظم افت شدید ذخایر آبی در ٢٠سال گذشته اتفاق افتاده است به‌طوری که از ١١٠‌میلیارد مترمکعب کسری آب، حدود ٩٥‌میلیارد مترمکعب (86 درصد) کمبود ذخایر، مربوط به دو دهه اخیر است. این گزارش همچنین اضافه می‌کند که درحال حاضر نرخ متوسط فرونشست در دشت تهران، به دلیل کاهش شدید سطح ذخایر آب زیرزمینی، بین ۳۰ تا ۳۶ سانتیمتر در‌ سال در مناطق مختلف است که بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است. همچنین تغییرات کیفی آب زیرزمینی در اثر کاهش حجم مخزن، ایجاد فروچاله‌ها و شکاف‌های بزرگ در دشت‌ها و تهدید حیات شهرها و روستاها در اثر تخلیه آبخوان‌ها، از دیگر واقعیت‌های مورد اشاره در این گزارش بوده است.(+) همزمان اعلام شده که خاک جنگل‌های ایران، سه برابر سریع‌تر از متوسط دنیا در حال فرسایش است.(+) رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در جریان سفر سال گذشته خود به زنجان گفته بود بهره‌کشی از طبیعت در ایران، 3.5 برابر ظرفیت محیط زیست کشور است! اهتمام این دولت به محیط‌زیست به طور بسیار محسوسی از توجه دولت پیشین بیشتر است. چندی پیش وزیر سابق کشاورزی (کلانتری) گفته بود: «احمدی‌نژاد زمانی که به فیروزکوه سفر کرد، گفت مناطق ممنوعه (برای حفر چاه) یعنی چی؟ این دکان وزارت نیرو است هرکس هرجا توانست، چاه حفر کند. در آن زمان ظرف سه روز اجازه حفارهای چاه سه‌برابر و روزی هزاران متر چاه زده شد. بیلان منفی برداشت آب از زمان انقلاب تا قبل از دولت احمدی‌نژاد منفی ۴۵ میلیارد مترمکعب بود، اما در هشت سال دولت احمدی‌نژاد ٧۵ میلیارد مترمکعب به آن اضافه شد»(+)، با این همه دولت روحانی نیز در مواجهه با حجم بزرگ کاری که باید انجام شود، گو هنوز کاری از پیش نبرده است.
در دیدار اسفند گذشته مقامات مسئول در حوزه محیط زیست با مقام رهبری، ایشان گفته بود: «حفظ محیط‌زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست‌محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.»(+)
.
بحران آب جدی است، محیط زیست با شدت و سرعت در حال تخریب است و به نظر بسیاری از کارشناسان، همین الان نیز برای اصلاح و بازگشت از راه غلط رفته، بسیار دیر شده است. به طور واضحی حتی با فرض محقق شدن همه آرمان‌های متعالی، اگر سلامت و حفاظت از محیط زیست (به عنوان مامن زیست انسان و یک ارزش ستوده جهانی) تامین نشود، آنچه حاصل آمده؛ به چه خواهد ارزید؟  آنچه اینک مایه حیرت و سوال شده این است که چرا پریروز که سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه توسط رهبری ابلاغ شد(+)، هیچ اسمی از محیط زیست و آب و بحران آب به میان نیامده است؟! محیط‌زیست در برنامه ششم، سیاستگذاری کلی نمی‌خواهد؟
.
پ.ن: برزیل تصمیم دارد تا 15 سال آینده، 12 میلیون هکتار از جنگل‌های خود را احیا کند.(+)
.
عکس: کبودرآهنگ - از جمله مهمترین علت‌های رخداد فروچاله تشدید پدیده‌ی انحلال سنگ‌های آهکی، گچ و نمک و نیز کاهش حجم رسوبات کم چگال است که متهم ردیف نخست در بروز این پدیده در دست‌کم ۹۰ درصد موارد، بهره برداری غیر اصولی و افراطی از آب‌های زیرزمینی است. تصور کنید چنین فروچاله‌ای در یک نیروگاه، پالایشگاه یا مرکز شهری رخ دهد!  - منبع: وبلاگ مهار بیابان‌زایی

.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر