۱۳۹۴ خرداد ۲۴, یکشنبه

چه بلایی سر نهاد انتخابات آمده؟


آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، در همایش روسای دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استانهای سراسر کشور گفته که «هدف اصلی قدرت‌طلبان ورود به مجلس خبرگان است» و «نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد، اما آنها قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند.»(+)
.
با فرض این که جملات نقل شده از وی در ایسنا، «درست منتقل شده باشد»، احتمالا کمتر سندی واضح‌تر از این جملات بتوان یافت که موید باور داور اعظم انتخابات، به تزیینی بودن انتخابات یا لااقل انحصاری دانستن حق برنامه‌ریزی برای آینده کشور باشد. نتیجه چنین دیدگاهی واضح‌تر از آن است که نیازی به تشریح داشته باشد: بسته نگاه داشتن حلقه تنگ قدرت که نافی مردم‌سالاری است.
.
انتخابات صحنه قانونی و بدون خشونت برای کسب، حفظ و گردش قدرت است؛ آیت‌الله جنتی اما ظاهرا قدرت را حق انحصاری می‌داند! گذشته از این که وی بدون مقید بودن به اصل پاسخگویی به افکار عمومی می‌تواند راه ورود به رقابت‌های انتخاباتی را برای افراد مختلف سد کند، هراس از این که برنده انتخابات «برنامه‌های خود را» پیش «ببَرد»، دقیقا به چه معناست؟! معلوم است که برنده انتخابات باید برنامه‌های خودش را پیش ببرد؛ برنامه‌هایی که به خاطر آنها رای می‌آورد. اگر قرار است برنامه‌های دیگری را پیش ببرد، یعنی نماینده «فرمایشی» باشد و منتظر اشاره چشم و ابروی اعاظم و اکابر بماند؟  
در دیگر سو، با تاکید بر این که سخن بر سر این نیست که مجلس فعلی خبرگان چه نسبتی با جایگاه متعالی پیش‌بینی شده برای آن در قانون اساسی دارد، اگر نامزدهای این انتخابات بعد از تایید صلاحیت و کسب رای مردم در جریان انتخاباتی سالم وارد مجلس خبرگان شوند، چرا باید آیت‌الله جنتی مدام القای ترس کند و ماموران ترسانده شده خود را برای داوری انتخابات به گوشه و کنار کشور گسیل کند؟ از زیر دست چنین مامورانی چه انتخاباتی بیرون خواهد آمد؟ آیا اساسا این طور اظهارنظرها، موید بی‌طرف نبودن داور انتخابات نیست؟
.
این اظهارات همچنین نشان می‌دهد کاندیداهای انتخابات مختلف، دو گروه‌اند؛ یا به خاطر منافع اقتصادی وارد انتخابات می‌شوند یا غلط زیادی کرده‌اند و می‌خواهند برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند. از کسانی که باید مُهر تایید آیت‌الله جنتی پای صلاحیت‌شان باشد، می‌شود انتظار داشت بر این تقسیم‌بندی توهین‌آمیز بشورند؟
.
به راستی چه بلایی سر نهاد انتخابات آمده که دبیر شورای نگهبان بی‌دردسر می‌تواند چنین اظهاراتی را بر زبان آورد؟  
.
پ.ن: صداقت آیت‌الله جنتی را اصل تلقی می‌کنیم و باور داریم با این هراس‌پراکنی‌ها قرار نیست فضای انتخابات، (به طور نمایشی) قطبی شود و میزان مشارکت بالاتر برود. از یاد هم نمی‌بریم آنچه انتخابات را انتخابات می‌کند، «رقابت» است نه «مشارکت»؛ چه بسیار انتخابات با مشارکت‌های 90 درصدی با یک، و فقط یک حق انتخاب!
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر