۱۳۹۳ دی ۳۰, سه‌شنبه

این توجیه زیر سؤال است



 
Cartoon by: Bruce MacKinnon

خبرگزاری سپاه (فارس) دیروز به نقل از روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهادت سردار محمدعلی الله‌دادی در «جغرافیای مقاومت اسلامی» خبر داد. «جغرافیای مقاومت اسلامی» احتمالاً  آخرین ابداع در حوزه کلمه و ترکیبات تازه، برای تقدیس و تنزیه حضور نظامی فرامرزی است.
.
کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی ایران صدها کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی، این بار مستنداً توسط اسراییل، از گسترده شدن نزاع سخت‌افزاری در منطقه خبر می‌دهد که روند آن بعد از "بیداری اسلامی / بهار عربی" شدت گرفته است.
حضور نظامی فرامرزی ایران توسط برخی با عنوان «جنگ با دشمن دور از مرزهای کشور»، مدام در حال توجیه است. این توجیه جدای از آن‌که به «جنگ نیابتی»، مشروعیت می‌بخشد، به‌طور مستقیم و احتمالاً ناخواسته، همه اعتراض‌های انقلابی گذشته را نیز به حضور نظامی قدرت‌های استکباری در فراسوی مرزهایشان، مخدوش می‌کند؛ چراکه به‌طور طبیعی قدرت‌های امپریالیستی هم می‌توانستند به ایده  «جنگ با دشمن دور از مرزهای کشور» دست‌یافته باشند! 
.
مهم‌تر از این، البته پیش‌فرض چنین ایده‌ای است. «جنگ سخت با دشمن دور از مرزهای کشور» اساساً وقتی طرح می‌شود که استراتژی تدبیر امور، مبنایی میلیتاریستی و نظامی‌گرایانه داشته باشد. این مبنا زیر سؤال می‌رود وقتی‌که توجه داشته باشیم مبنای منازعه (باز با این فرض که منازعه حتماً باید باشد و یا هست) به‌خصوص در دنیای امروز، بسی متنوع‌تر از جنگ‌های سخت و میدان‌هایی مشحون از بوی باروت و خون است. بسیاری از مردم ایران هنوز از خود می‌پرسند چرا ژاپنی‌ها "مرگ بر آمریکا" نگفتند؟! فارغ از به جا یا نابجا بودن چنین سؤالی، انکارناپذیر است که مردم روز به روز کمتر به درستی منازعه سخت، این که حتی کجای جغرافیا جا گرفته باشد، باور دارند. اگر مردم اشتباه می‌کنند، کاش که نه از سر «تحکم» و «بمباران تبلیغاتی»، که «عالمانه» برای درستی این نزاع‌ها توجیه و تنویر شوند.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر